"Nem sokakat izgatott a tengeri konténerszállítás költsége néhány hónappal ezelőttig. Hosszú éveken át nem is voltak túl nagy kilengések ebben, 700-1000 dollár közötti költséggel lehetett stabilan számolni egy 20 lábas konténer (egységkonténer, TEU) Kína és Európa közti szállításakor.
2020 őszén azonban elképesztő emelkedésnek indultak az árak. A talán legfontosabb sanghaji fuvarbörzén 3 ezer dollár körüli értékig emelkedtek az árak. Tehát a szokásos három-négyszerese lett a fuvardíj, de ezen felül további többletköltséggel is számolniuk kellett azoknak, akik Kelet-Ázsia és Európa, illetve Amerika között akartak árukat szállítani."
"Számos magyarázatot találni arra, hogy miért kezdett szárnyalni a konténeres tengeri áruszállítás költsége. Egyrészt az egyes kontinenseken a koronavírus-járvány miatti lezárások és korlátozások nagyon más ütemben zajlottak le. Így amikor az európai gyárak termeltek volna, Kínában éppen csökkent a termelés – beszállítási problémák tömkelegét okozva -, amikorra pedig Kína újranyitott, akkor éppen Európában volt termelés-visszaesés.
Ez pedig ahhoz vezetett, hogy az üres konténerek nem ott voltak, ahol kellett volna. Hiába telt el több mint fél év Kína újraindulása óta, nemhogy javult, de még tovább is romlott a helyzet."